Klasa V w Górach Świętokrzyskich

W środę 23 maja 2018 roku klasa V wraz z opiekunami wyruszyła na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Gdy dojechaliśmy do Nowej Słupi, weszliśmy na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego i Drogą Pątników (mijając figurę pielgrzyma) udaliśmy się na szczyt Góry Świętego Krzyża. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów, zobaczyliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego, a w krypcie grobowej zmumifikowane zwłoki rodziny Oleśnickich oraz (prawdopodobnie) Jaremy Wiśniowieckiego. Duże zainteresowanie wzbudziło także multimedialne Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego, była to wspaniała lekcja przyrody. Następnie odbyliśmy krótki spacer „po gołoborzach”, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór.

galeria zdjęć

Z klasztoru udaliśmy się do Gościńca Pod Trzema Basztami – naszego miejsca noclegowego. Obiekt zachwycił nas nie tylko z zewnątrz. Zostaliśmy zakwaterowani w pięknych dwu i trzyosobowych pokojach z łazienkami. Tam zjedliśmy obiadokolację i wyruszyliśmy do Jaskini Raj, która zachwyca bogactwem i różnorodnością kalcytowych form naciekowych. Podziwialiśmy skupiska stalaktytów i stalagmitów o unikatowym zagęszczeniu. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej i stanowisko archeologiczne. Na zawsze pozostanie w naszej pamięci czar miejsca stworzonego przez siły natury bez udziału człowieka.
Drugiego dnia, po obfitym śniadaniu pierwszym punktem naszej wycieczki były ruiny zamku w Chęcinach. Historia tego królewskiego zamku przypada na przełom XIII i XIV wieku. Za czasów panowania Władysława Łokietka odbywały się tam zjazdy rycerstwa oraz zapadały ważne decyzje państwowe. Po śmierci Łokietka Kazimierz Wielki rozbudował zamek czyniąc go potężną twierdzą. W lochach zamkowych więzieni byli jeńcy krzyżaccy wzięci do niewoli pod Grunwaldem. Mogliśmy tam przymierzyć rycerskie stroje, a na baszcie chcieliśmy spotkać Białą Damę. Wizyta w chęcińskim zamku była dla nas żywą lekcją historii.
Około godziny 11:00 pełni wrażeń wyjechaliśmy do Oblęgorka – miejscowości, gdzie znajduje się dworek Henryka Sienkiewicza, który pisarz otrzymał w darze od społeczeństwa z okazji 25-lecia pracy literackiej. Od 1958 roku w pałacu znajduje się muzeum poświęcone jego życiu i twórczości. Mieliśmy tam wrażenie, że czas się zatrzymał.
Ostatnim miejscem jakie odwiedziliśmy drugiego dnia był Zagnańsk. Tam podziwialiśmy olbrzymi dąb – nazwany „Bartek”. Drzewo to liczy według różnych źródeł 700-1000 lat i jest uznane za pomnik przyrody. Na koniec zjedliśmy pyszną pizzę i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Ta ciekawa i atrakcyjna wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.